One Room, One Place

25 maart 20:00 - 00:00

Om de maand programmeert PINTO CINEMA een double bill waarin de filmgeschiedenis vanuit een onverwachte invalshoek belicht wordt door filmresencent Guus Schulting (o.a. De Filmkrant, Preview, The Cult Corner). Hij zal de films uitgebreid inleiden en van een levendige context voorzien.
entree: 5,-

Tijdens deze eerste editie kijken we naar beperkte ruimtes. Hoe gaan filmmakers om met ruimtelijke beperkingen? En waarom zijn deze voor de kijker zo fascinerend? Deze vragen onderzoeken we aan de hand van twee films van de New Yorkse regisseur Sidney Lumet. 

12 ANGRY MEN (1957)
&
THE PAWNBROKER (1964)

In beide films gaat Lumet op geheel eigen wijze met ruimtelijke beperkingen om: in 12 Angry men verandert hij een afgesloten jurykamer in een zinderende snelkookpan waarin de discussies op het scherp van de snede gevoerd worden. In The Pawnbroker is de beperking eerder psychologisch: doordat een traumatisch verleden zich opdringt, wordt de psychologische realiteit steeds nauwer en vloeien heden en verleden langzaamaan in elkaar over.