In Geen tijd verliezen (2022) schetst Jolande Withuis met een schat aan materiaal het leven, de liefde (m/v), de vriendschappen en de lange veelzijdige loopbaan van een van Nederlands meest gerenommeerde beeldend kunstenaressen.
Jeanne Bieruma Oosting kwam in strijd met haar rijke adellijke familie én met de seksevooroordelen. Ze werd geconfronteerd met een vraagstuk dat nog altijd urgent is: hoe combineer je als vrouw toewijding aan je vak met een liefdes-en gezinsleven? Haar oplossing was radicaal: geen partner, geen kinderen.
De correspondenties met kunstenaarsvrienden Ida Gerhardt, Charlotte van Pallandt en Adriaan Roland Holst, en de intieme brieven van haar ouders waren een goudmijn voor de auteur. Met als resultaat een springlevend en aangrijpend portret van een begaafde, fascinerende en moedige vrouw.
Achtendertig was Jeanne Bieruma Oosting toen ze zichzelf in 1936 op een Parijse expositie zelfbewust presenteerde als schilderes. Haar Zelfportret in werkkiel (op de omslag) drukt triomf uit. Ze heeft een lange strijd moeten leveren voor ze zich op deze manier durfde uit te beelden. Volgens de conservatieve opvattingen van haar familie hadden meisjes maar één doel in het leven: trouwen en kinderen krijgen. Werken was taboe.
Ook als kunstenares kreeg ze te maken met de nodige sekse vooroordelen. Het schokkende grafische werk dat ze in de jaren dertig produceerde werd tegelijk geprezen als pionierswerk én bekritiseerd als ‘onvrouwelijk’.
Veelbekroond schrijfster en sociologe Jolande Withuis (1949) kreeg voor haar portret van verzetsman Pim Boellaard Weest manlijk, zijt sterk (2008) de Libris Geschiedenis Prijs en de Biografieprijs. Ook haar boeken Juliana (2016) en het autobiografische Raadselvader (2018) groeiden uit tot bestsellers. In 2018 hield Withuis de Huizingalezing, waarin ze stelling nam tegen identiteitspolitiek.
DATUM EN TIJD Zondag 11 december | Aanvang 15.00 uur | Zaal open 14.30 uur | Entree € 6,00 | Stadspas met groene stip € 5,00 | Vrienden van Huis De Pinto gratis
bestel kaartjes